سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز ستمدیده بر ستمکار سخت‏تر است ، از روز ستمکار بر ستم کشیده . [نهج البلاغه]
دهکده آرامش
 
روایت حماسه شش تایی ها

 

روایت حماسه شش تایی ها


شانزدهم شهریور یک تاریخ ماندگاردر قلب هر پرسپولیسی است.تاریخی که در دلش وقایع شیرینی را جای داده است.سال1352 زمانی که جام معروف تخت جمشید متولد شدهیچ کس فکرش را نمی کرد پرسپولیس رقم زننده ی حادثه ای باشدکه بعد از گزشت 35سال هیچگاه از ذهن طرفدارانش خارج شود. پرسپولیس در روز 16شهریور 1352خاطره ای را رقم زد که امروز قلم برای نوشتن در موردش بی تاب است در موردش انچه راکه می دانیم بنویسیم وانچه را که بزرگان پرسپولیس گفته اند به رشته تحریر در اوریم. بد نیست در ابتدانگاهی به تغییر وتحولات فوتبال در ان ایام بیندازیم و سپس به ان حماسه تاریخی اشاره کنیم

پرسپولیس همه چیزش مقتدر بود
اخرین دوره جام منطقه ای ایران در سال 1350با حضور 8 تیم یعنی پرسپولیس ، پاس، استقلال(تاج سابق)، عقاب ، سپاهان ، تاج مسجد سلیمان ، جم ابادان و تاج نوشهر برگزار شدو در پایان این سرخ پوشان تهران بود که با کسب 26 امتیاز از14 بازی خود وکسب 13پیروزی ،یک تساوی وبدون باختبه مقام قهرمانی رسید. قهرمان به خاطر تقییراتی که در فدراسیون فوتبال پیش امد واتابای ریاست این فدراسیون رابر عهده گرفتیک فصل را بیرون ماند. البته پرسپولیس در ان ایام تبدیل به یک تیم حرفه ای شده بود وعملا دررقابتهای داخلی شرکت نمی کرد وبه مصاف حریفان خارجی خود می رفت، اما بالاخره فدراسیون فوتبال طرح برگزاری جام تخت جمشیدرا ارایه کردو 12تیم برای رقابت پا به این مسابقات گذاشتند.پرسپولیس دراین فصل چهره ای دیگر داشت. این تیم در 22 بازی15بردو7 مساوی در کارنامه خود ثبت کردو بدون باخت با37امتاز بر بام قهرمانی نشست. این تیم با 46 گل زده اتش به جان حریفان کشیدکه دقیقا 6گل این تیم در یک بازی تقدیم تیم استقلال شدو تاج در هم شکست. در روز16شهریوراستقلال ایستاد تارسما یک بازنده سرافکنده باشد. بازنده ای که هیچ وقت ان شکست را از یاد نمی برد.

آلن راجرز و پیروزی تاریخی پرسپولیس:
سر مربی پرسپولیس در پیروزی تاریخی مقابل استقلال , آلن راجرز بود . راجرز که تازه روز قبل از بازی از انگلستان به ایران آمده بود , 16 شهریور روی نیمکت نشست و سرخپوشان را در مقابل استقلال هدایت کرد تا آن پیروزی پپر افتخار رقم بخورد.
از دیگر نکات این بازی میتوان به حضور رایکوف روی نیمکت استقلال اشاره کرد و در واقع یک انگلیسی به راجرز و یه یوگسلاو به نام رایکوف را 6 تایی کرد تا یوگسلاوها هم در غم استقلال شریک شوند.
این بازی مانند دیدارهای قبلی دو تیم با حرارت و گرمی بسیار آغاز شد . ولی داغتر و سوزاننده تر از همیشه پایان یافت و این استقلال بود که در میان خرمی آتشی که پرسپولیس بر پا کرده بود سوخت و اندوه و ماتم فراوان برای هوادارانش بجای گذاشت .


زحمت بهزادی،سربلندی راجرز
پرسپولیس در ان سالمرحوم الن راجرزانگلیسی رابه عنوان سر مربی در خدمت داشت. مردی پرسپولیس را به قهرمانی لیگ منطقه ای باشگاه های ایران در فصل 50رسانده بود. درست در یک ماه مانده به بازی حساس پرسپولیس و استقلال ،راجرز ایران را به مقصد کشورش ترک می کند تا مدتی را در کنار خانواده اش باشد.در این ایام همایون بهزادی کاپیتان پرسپولیس هدایت تیم را بر عهده می گیرد.خودش تیم را جمع و جور می کند و منتظر بازگشت راجرز می ماند.درست شب قبل ازبازی بهزادی شخصا به فرودگاه مهر اباد می رود و اورا به منزل می رساند. فردا که تیم جمع می شود راجرز هدایت تیم را بدست می گیرد. بعد از یک مشورت با بهزادی ، ارنج را انتخاب می کند.


35دقیقه بازی پایاپای وگل مردود استقلال!
باری با سوت نیکلای پتریچیانو رومانیایی اغاز می شود. در ان روز محمود خوشخوان و اکبر حق بین ماموریت داشتند این داور را همراهی کنند 35 دقیقه ابتدای بازی همه چیز پایاپای بود.هیچ کس احتمل نمی دادکه پرسپولیس به یکباره تبدیل به گلوله اتشین شود و کار را به گونه ای عجیب به پایان ببرد. در دقیقه 32سانتر تند وتیز ابراهیم اشتیانی با دفع ناقص منصور رشیدی همراه میشود و کلانی مو طلایی کار را تمام می کند . گل اول رقم می خورد ، اما استقلال بلافاصله گل را جواب می دهد . در دقیقه 16غلام حسین مظلومی اقای گل ان فصل فوتبال گل تسوی را می زند ، اما پرچم داور حکایت از افساید بودن موقعیت مظلومی دارد. ان یک گل هم پذیرفته نمی شود تا به قول جواد الله وردی مدافع ان روز استقلال زلزله بر سر ابیها خراب شود.


و طوفان در آزادی سررسید!!!!!

چه کسی باور می کرد؟استقلال بعد از این گل از هم پاشید. هر توپ سرخ که به سمت دروازه ابییها می امد بدو ن هیچ مقاومتی وارد دروازه می شد. سلیمانی دز دقیقه 45حساب کار را دو بر صفر می کند همایون بهزادی در دقیقه50 گل سوم را رقم میزند و سلیمانی در دقیقه 56 نتیجه را چهار بر صفر می کند. استقلال تسلیم محض می شود . ناصر حجازی جای رشیدی را می گیر ، اما او هم2باردروازه اش باز می شود یک بار در دقیقه 86 و یکبار در دقیقه 90و هر دو گل توسط بهزادی. می گویند بعضی از طرفداران پرسپولیس گل اخر را ندیده اند و برای سریع رسیدن به منزلشان زود تر ورزشگاه را ترک کرده اند. استقلالی ها می گویند اگر تا صبح ، بازی ادامه داشت باز هم گل می خوردند. واقعا چرا استقلال انطور قافیه را باخته بود ؟ تیم متمول دولت وقت چرا قادر به مقاومت کردن نبود؟


یادداشتی به قلم یک پرسپولیسی پر افتخار (حمید شیرزادگان) :
فوتبال در همه جا زیباست و زیبایی آن وقتی کامل می شود که در آن گل ان هم گلهای زیادی زده شود و زیبا تر از آن رقابت دو رقیب مثل پرسپولیس و استقلال است.
در روز 16 شهریور سال 1352 , که یک تیم بدون مربی که تمام بازیکن های آن هم قسم شده بودندتا بتوانند خواسته های مردم را برآورده کنند , به میدان رفتند . خواسته مردم چه بود ؟ آنها که صد هزار نفر بودند خواسته ای نداشتد جز پیروزی تیم مورد علاقه خود یعنی پرسپولیس .
همه در هیجان بودند پرپولیس با آرایش همیشگی خود که منهم ارزو میکردم یکی از یاران آن می بودم دلم مثل سیر و سرکه می جوشید که این بچه ها موفق شوند یا نه ؟ در رختکن همه از پیروزی حرف می زدند . رادیو و تلویزیون و جراید همه درباره این بازی حرف می زدندو تمام دست اندر کاران بازی را مساوی یا یک بر صفر به نفع استقلال یا پرسپولیس تخمین می زدند .
سالهای گذشته تیم استقلال اینقدر تماشاگر نداشت.
از 100 هزار نفر شاید 5 تا 10 هزار نفر طرفدار اشتقلال بودند و شما حدس بزنید که 90 هزار نفر چه جوش وخروشی برای پیروزی پرسپولیس به پا می کنند.
بازی شروع شد استقلال سعی داشت از منصور رشیدی گلر با انگیزه خود استفاده کندو ناصر حجازی به عنوان مر ذخیره وارد میدان شد . هر چقدر بچه های پرسپولیس با انگیزه بودند در عوض بچه های استقلال بی انگیزه بودند . در سمت راست تیم پرسپولیس , ابراهیم آشتیانی و علی پروین و حسین کلانی و همایون بهزادی غوغا به پا کرده بودند .
گل اول , دوم , سوم , چهارم استادیوم را منفجر کرد . هیچ کس فکر نمیکرد تیم پرسپولیس تا این حد موفق عمل کند . همایون بهزادی و حسین کلانی در این روز ستاره بودند. تیم استقلال که شوکه شده بود ناصر حجازی را وارد زمین کرد اما دیگه خیلی دیر بود و او هم گل پنجم و ششم را نوش جان کرد.
فلسفه 6 تایی ها در این روز به اوج رسید . مردم از خوشحالی نمی دانستند چه بکنند . کرکری ها به حد اعلا رسیده بود و همه خوشحال , همه راضی بودند وتنها کسانی نا راضی بودند که مسئولان و تعداد 10 ,11 هزار نفری استقلال بودند .
باور کردنی نبود اما انسجام و همدلی و یکرنگی دوستی بچه های پرسپولیس که من هم که بازی نمی کردم , تحت تاثیر قرارگرفتم و این روز یکی از روزهای شاد من بود .

و اما تیتر روزنامه های ایرانی و روزنامه عربی :
روزنامه عربی تیتر زد:
فستیوال گل پرسپولیس تمام شدنی نبود .
یک از نشریات عربی بعد ازاین پیروزی پرگل مطلبی را به این مسابقه اختصاص داد و تیتر زد ((فستیوال گل پرسپولیس تمام شدنی نبود)) .

تیتر روزنامه کیهان:
کیهان کمی برای تفاوت تر از رقیب تیتر زد : «این 3تن شش بار دروازه تاج را لرزاند »و عکس بازی دو تیم راروی جلد خود چاپ کرد. تیتر های دیگر این روزنامه به تیم ملی مربوط می شد.

تیتر روزنامه دنیای ورزش:
اما دنیای ورزش نوشت :«معجزه سرخ پوشان»در مطلب مربوط به این بازی امده بود :«اگر پرسپولیس دیشب را بااژاکس قهرمان نامدار اروپا مقایسه کنیم ره به خطا نرفته و سخنی به گزاف نگفته ایم . مگر اینکه درمیان صحبت از ارزشهای مادی در میان باشد که در این میان مشخص است که هیچ کدام از بازیکنان بزرگ اژاکس هم مقدار نیستند .»

حماسه سازان ماندگار در خاطره ها
ترکیب پرسپولیس :

همایون بهزادی -- حسین کلانی -- اسماعیل حاج رحیمی پور

ایرج سلیمانی -- علی پروین -- اصغر ادیبی

ابراهیم آشتیانی -- مسیح مسیح نیا -- جعفر کاشانی -- رضا وطن خواه

مودت


ترکیب استقلال :

عادلخانی -- مظلومی-- روشن

قراب -- جباری -- حق وردیان

جانملکی -- عبدالهی -- الله وردی -- کرگرجم

رشیدی (حجازی)


داور بازی رومانیایی بود :
نیکولاری پتروچیانو , داور بازی با کمک اکبر حق بین و محمود خوشخوان قضاوت این دیدار را در اولین دوره تخت جمشید به عهده داشت و مجبور شد 6 بار سوت خود زا به جهت لرزش تور دروازه استقلال به صدا در بیاورد.
پتری چیانو روز راحتی را سپری میکرد تا قبل از این بازی بارها کارت زرد و قرمزبه بازیکنان دو طرف داده شده بود.تا قبل از این دیدار رضا وطنخواه ، عزیز اصلی ، همایون بهزادی وحسین کلانی از پرسپولیس ومهدی لواسانی از استقلال از زمین مسابقه اخراج شده بودند ، اما در این بازی و در فشار حملات پرسپولیس هیچ اتفاقی نیفتاد و داور رومانیایی یک روز راحت و خوب را پشت سر گذاشت وبا خیال اسوده ایران را به مقصد کشورش ترک کرد.

6 گل تاریخی را چه کسانی زدند :
سه گل از شش گل را همایون بهزادی بازیکن سر طلایی معروف فوتبال ایران (در دقایق 50 , 87 , 90 ) به ثمر رساند تا رکورد ماندگاری برای خود ثبت کند .
بهزادی در این رابطه گفت در آن به تنهایی میتوانستم 6 گل به استقلال بزنم . باور کنید کار سختی نبود !!!!.
2 گل دیگر را ایرج سلیمانی در دقایق ( 45 , 57 ) وارد دروازه استقلال کرد حسین کلانی نیز در دقیقه 32 موفق به فتح دروازه حریف شد تا جشن تاریخی 6 تایی ها کامل شود .


حاشیه های دربی حماسی پرسپولیسی

دست دوستی زیر بغل غم!
می گویند بعد پایان بازی استقلالی ها بر روی زمین افتاده بودند و توانایی حرکت کردن نداشتند. پرسپولیسی ها وقتی این صحنه را دیدند به سمت یاران ابی پوش رفتند و زیر بغل انها را گرفتند و کمک کردند تا ابی پوشان زودتر غم را از دل بیرون کردند و راهی رختکن شوند.حرکاتی که گفته می شود زیر بارش شدید تشویق طرفداران پرسپولیس صورت گرفته بود

و اما داستان یاغی که مقصر باخت شناخته شد
بعد از بازی همه ی استقلالی ها به دنبال مقصر بودند.در این میان تیمسار خسروانی مدیر وابسته این باشگاه دو روز بعد از حادثه با حضور در جمع بازی کنان استفلال همه را مورد شماتت قرار داد. خسروانی که به شدت عصبانی بود به بازیکنان گفت: این تیم را منحل می کنم و عکس شما را بر سر در باشگاه می زنم و زیرش می نویسم که شما مایه ننگ این باشگاه هستید.این جمله هیچگاه به دل جواد الله وردی ننشست. او در میان بازیکنان استقلال بلند شد و به رئیس با نفوذ استقلال گفت : اگر ما ننگ باشگاه هستیم شما رئیس ننگها می با شید. همین حرف باعث شد الله وردی مقصر ان باخت شناخته شدو بعد
ها برای گرفتن رضایت نامه وپیوستن به پرسپولیس سختی های زیادی بکشد. در ان ایام مجله دنیای ورزش قصد داشت به نحوه ارتباط الله وردی با باشگاه استقلال بهبود ببخشد. حتی جلسه ای هم با این مدافع داشتند ، اما او هیچگاه حاضر نشد ننگ فوتبال لقب بگیرد.


بازی تصویر برداری شده یا نه, هنور معلوم نیست!!!!!
در این مورد حرفهای ضدو نقیض زیادی گفته شد. عده ای می گویند خسروانی از سر ناراحتی زیاد فیلم بازی 6تایی ها را در مرکز صدا و سیما نابود کرده است اما بازی کنان اکثرا می گویند این بازی اصلا فیلم برداری نشده است. در همان روز که دیدار دو تیم انجام می شد مسابقات جام جهانی کشتی به نام اریا مهر وبا حضور محمد رضا پهلوی شاه ایران در سالن حیدر نیا برگزار می شده است. البته عده ای مکان بازی هارا سالن 12هزار نفری ازادی عنوان می کنند. حضور شاه در محل این بازی ها باعث شد دوربینهای ورزشگاه به محل این بازی ها انتقال یابد و عملا هیچکس به فکر تهیه فیلم بازی نباشد. گفته می شود چند دوربین خصوصی فیلم بازی را تهیه کرده اند. ضمن این که می گویند اکیپ فیلم برداری دو فیلم فارسی به نامهای عمو فوتبالی و ممل امریکایی در محل حضور داشته اند و تصاویری از بازی را برای فیلم خود ضبط کرده اند که هیچکدام از این گفته ها به شکل رسمی و دقیق نبوده است.


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط علیرضا محبی 90/5/27:: 8:6 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها