سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همواره بردبار باش که آن پایه دانش است . [امام صادق علیه السلام]
دهکده آرامش
 
تاریخچه باشگاه پرسپولیس


پرسپولیس باشگاهی بود که در سال 1342 بدست علی عبده بنا شده بود و در آن رشته های بولینگ ، والیبال و بسکتبال فعال بود . عبده از آمریکا به ایران آمده بود و در جامعه ورزشی آمریکا در رشته بوکس صاحب عنوان قهرمانی بود ( بابا بوکسور ! ) . عبده مدت ها اندیشه ایجاد تیم فوتبال پرسپولیس را با خود داشت و تیم فوتبالی را نیز ایجاد کرده بود که تیمی ضعیف در رده دوم باشگاه هی کشور محسوب می شد و از اعضای محبوب و ماندگار آن محمود خوردبین را می توان نام برد .

پس از انحلال شاهین با درایت امیر مسعود برومند و رایزنی های مرحوم دهداری ، چند تن از بازیکنان قبلی شاهین در ترکیب تیم دسته دومی پرسپولیس قرار گرفته و ترتیب یک مسابقه با تیم جم آبادان ( که در آن زمان تیم صاحب نامی بود ) را دادند و پس از آن تمامی اعضی شاهین به پرسپولیس پیوستند و محبوبیت شاهین بلند پرواز را به پرسپولیس هدیه نمودند .

پرسپولیس بهار خود را در آغازین روزهای سال
1347 با مربیگری دهداری ( کاپیتان پیشین شاهین ) و سرپرستی دکتر برومند آغاز کرد . مطابق مقررات این تیم می بایست کار خود را در فوتبال از دسته سوم و یا حداکثر از دسته دوم باشگاه ها شروع کند . اما انحلال چند تیم در این زمان باعث گردید تا به جای مسابقات لیگ یکسری مسابقات رده بندی در سطح باشگاه های پایتخت برگزار شود . در آن مسابقات 44 تیم به رقابت پرداختند که 4 تیم پرسپولیس ، تاج ، عقاب و پاس سرگروه گردیدند .

از آن پس پرسپولیس رسماً وارد مسابقات باشگاهی یران گردید . این تیم در سال ر
1347 قدرت نمایی کرد و تمام رقیبان را پشت سر گذاشت و به عنوان قهرمان باشگاه هی تهران ، جهت شرکت در در مسابقات آسییی تیلند عازم بانکوک گردیدند .

در سال
1348 کارخانه ایران ناسیونال با مدیریت خیامی ( از طرفداران تیم شاهین ) تازه تاسیس گردیده بود و تیم فوتبال ضعیفی هم داشت ، ( علی پروین هم از جمله بازیکنان این تیم بود ) در این زمان ( 1348 ) فکر تبلیغ محصول این شرکت ( پیکان ) با استفاده از محبوبیت تیم شاهین ، خیامی را بر آن داشت تا مذاکراتی با چند تن از شاهینیی سابق انجام داده و آنان را به تیم پیکان دعوت نماید . با رفتن آنها افراد باقی مانده نیز راهی جز پیوستن به ایشان ندیدند . لذا تمامی بازیکنان شاهین ( به جز عزیز اصلی ، دروازبان شاهین ) به پیکان مهاجرت کردند و در ین سال عنوان قهرمانی باشگاه هی ایران را از آن پیکان نمودند و در همین سال پیکان به جای تیم ملی در تورنمنت جام دوستی نیز شرکت کرده و در بین 5 تیم مقام نخست را از آن خود کردند .
لازم به ذکر است که در این زمان پیکان در برابر پرسپولیس با تک گل علی پروین و با نتیجه یک بر صفر پرسپولیس را شکست داد .
پرسپولیس در غیاب شاهینی ها با تصاحب
12 امتیاز در رده یازدهم قرار گرفتند . حضور در پیکان بیشتر از 1 سال به طول نیانجامید و مجدداً بازیکنان در سال 1349 به خانه خود برگشتند و قهرمانی اولین دوره لیگ تخت جمشید در سال 1350 را از ان خود کردند . پرسپولیس در 5 دوره برگزاری لیگ تخت جمشید ، با کسب دو قهرمانی ( لیگ اول و سوم ) و سه نائب قهرمانی ، به عنوان پرافتخارترین باشگاه کشور شناخته شد .

با وقوع انقلاب اسلامی ، این تیم دچار بحران نفرات گردید و بازیکنانش بکلی عوض شدند و تعداد بسیار اندکی از بازیکنان قدیمی باقی ماندند . لیکن برگزاری مسابقات جام شهید اسپندی در سال
1358 و دیگر مسابقات ، باعث گردید تا بازیکنان مستعد و جوان کشور نگذارند این باشگاه بلند آوازه از رونق بیفتد .

باشگاه پرسپولیس در سال
1365 تحت پوشش بنیاد مستضعفان و جانبازان قرار گرفت که نام آن به (( آزادی )) تغییر دادند . لیکن پس از مدت زمان اندکی بنیاد از اداره این باشگاه خودداری کرد و در این زمان با توجه به موقعیت این باشگاه ، سازمان تربیت بدنی ، خود اداره آن را عهده دار گردیده و نامش را نیز به (( پیروزی )) تغییر دادند که تا کنون نیز با همین نام در میادین ورزشی حضور می یابد . البته این تیم برای هواداران پر شمار این تیم همان پرسپولیس است .

(( لازم به ذکر است که طبق لیستی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شد ، پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم آسیا انتخاب شد . دالیان چین و الهلال عربستان هم در مکان های بعدی قرار گرفتند . ))

بازیکنان موفق باشگاه

بسیاری از بازیکنان نامدار فوتبال ایران از سال 1994 تاسال 2001 یا بازیکن این تیم بودند و یا توسط این تیم یه فوتبال آسیا و جهان معرفی شدند. این بازیکنان بزرگ عبارتند از:

1- علی پروین


اما شاید نامدارترین و مشهورترین بازیکن پرسپولیس در طول تاریخ(علی پروین)باشد که بعدها در سمت مربیگری پرسپولیس را بارها قهرمان لیگ های مختلف ایران کرد.حتی تماشاگران پرسپولیس به او لقب سلطان را داده اند.
(( در مورد علی سلطان چیزی نمیگم چون یه تایپیک جداگانه میخواد ))

2- علی دایی


پس از مصدومیت شدید او در بازی مقابل بحرین با تلاش خود و یاری باشگاه پرسپولیس از مصدومیت خلاص شد وبا بازیهای درخشان خود درلیگ 1375 باعث قهرمانی پرسپولیس شد و از طریق پرسپولیس به لیگ قطر و از آنجا به فوتبال بوندسلیگا در آلمان راه یافت و در آنجا به ترتیب در تیمهای آرمینابیلفلد, بایرن مونیخ, هرتابرلین بازی کرد و سپس به الشباب امارت آمد و پس از یک سل حضور در امارات به ایران آمد و در پرسپولیس و صباباتری و سایپا مشغول به بازی شد, علی دایی بعد از سالها حضور در میادین فوتبال به عرصه مربیگری روی آورد و مربیگری را از تیم سایپا شروع کرد که در اولین سال مربیگریش توانست این تیم رو قهرمان ایران کند و این دلیلی شد تا علی دایی سرمربی کنونی تیم ملی ایران لقب بگیرد، او بعد از برکناری ار تیم ملی هدایت هیچ تیمی را به عهده نگرفت و مسئولان باشگاه پرسپولیس در راستای برکنار کردن زلاتکو کرانچار در فصل 88-89 مجاب شدن که علی دایی اسطوره فوتبال ایران را جایگزین این مربی کنند و علی دایی در زمستان 89 به عنوان سرمربیگری پرسپولیس رسید و در همان فصل پرسپولیس را قهرمان جام حذفی کرد.

3- احمدرضا عابدزاده


احمد در سال
71 به تیم سپاهان اصفهان رفت و بعد در سال 1373 به تیم پرسپولیس تهران منتقل شد و از دوم دی ماه 1373 رسما به حفاظت از دروازه پرسپولیس تهران پرداخت. وی دارای 78 بازی ملی و52 گل خورده می‌باشد که از این جهت یک رکورد جالب توجه‌است. وی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه یکی از ارکان موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی بود. اوج شهرت احمد رضا در بازی‌های آسیایی 1990 پکن اتفاق افتاد که با وجود آسیب دیدگی از ناحیه ی انگشتان دست، با مهار 3 پنالتی در فینال مسابقات در برابر کره شمالی ایران را به قهرمانی آسیا رساند, احمد هم اکنون مربی دروازبانان پرسپولیس را عهده دار هست، احمدرضا پس از حضو دایی در راس هدایت پرسپولیس به علت اختلافاتی که داشتند دلیلی شد تا عقاب آسیا با باشگاه مشکل بخورد و راهی تیم استیل آذین شود.

4- کریم باقری


یکی از متعصب ترین بازیکنان تیم پرسپولیس کسی نیست جزء کریم باقری که دوران موفقی در پرسپولیس داشته که از طریق این تیم به لیگ بوندسلیگا و لیگ امارات رفته و جزء اولین لژیونرهای ایران لقب گرفت, او در فصل
86 - 87 به عنوان بازیکن اخلاق لیگ برتر ایران لقب گرفت, کریم با درخشش خود در بازیهای لیگ هشتم و گلزنیهای پیاپی برای پرسپولیس, علی دایی سرمربی وقت تیم ملی را مجاب به دعوت کردن او به تیم ملی شد که کریم بعد از 7 سال دوری به تیم ملی بازگشت.

5
- خداداد عزیزی


درسال 1375 به عنوان یار کمکی به همراه پرسپولیس در مسابقات جام باشگاههای آسیا شرکت کرد و بازیهای درخشانی برای پرسپولیس انجام داد و باعث صعود پرسپولیس به مرحله نیمه نهائی شد او که در مرحله اول جام ملتهای 1996 در ترکیب تیم ملی نبود با این بازیهای درخشانش به تیم ملی دعوت شد.

6- مهدی مهدوی‌کیا


او درسن 16 سالگی به عضویت پرسپولیس در آمد و جوان ترین بازیکن تاریخ فوتبال پرسپولیس شد, او تا سال
1377 در پرسپولیس بازی کرد و بعد به بوندسلیگا رفت و مورد توجه تیم بوخوم قرار گرفت و بعداز یکسال به تیم هامبورگ پیوست, مهدی آقدر خوش درخشید که هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی را دادند, مهدی بعد از 9 سال حضور در هامبورگ به علت اختلافاتی که با مربی تیم داشت به آینتراخت فرانکفورت رفت و در حال حاضر هم در این تیم بازی می کند، مهدی پس از سالها دوری از فوتبال ایران سرانجام در نیم فصل 88-89 به تیم تهرانی استیل آذین پیوست.

7- علی کریمی


علی پروین او را از لیگ منطقه‌ای به باشگاه پرسپولیس آورد و در اولین دقایق ورود خود در لیگ آزادگان برای پرسپولیس هنرنمایی کرد و گل زد. و در اولین روزهای حضورش در پرسپولیس به تیم ملی دعوت شد. او بعد از پرسپولیس به لیگ امارات رفت و در تیم الاهلی امارات مشغول بازی شد و پس چند سال حضورش در این تیم نظر کادر فنی تیم بایرن مونیخ آلمان به خود جلب کرد که پس از تست در این تیم با مبلغی کلان راهی آلمان شد. او در این تیم دوران خوبی را سپری نکرد که در نهایت منجر به جدایی او از این تیم و ثبت قراردادی بالغ بر
4.5 میلیارد تومان راهی تیم السلیسه قطر شد که در این تیم با مسئولان به مشکل خورد و پس از جدایی از این تیم در شهریور ماه سال 1387 به خانه شروع خود یعنی پرسپولیس بازگشت، علی هم پس از حل نشدن مشکلاتش با عباس انصارفرد سرانجام از خانه خود به باشگاه استیل آذین پیوستو



افتخارات باشگاه

پرسپولیس تهران پرافتخارترین تیم باشگاهی فوتبال در ایران است. تعدادی از افتخارات کسب شده توسط این تیم در ذیل آمده‌است:[3]
خداد عزیزی که در آن زمان عضو باشگاه بهمن سابق بود ولی توسط پرسپولیس به فوتبال آسیا معرفی شد.
پرسپولیس تنها تیم فوتبال در آسیا است که سه مرد سال فوتبال آسیا (علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، علی کریمی) رامعرفی کرده‌است.
تنها تیمی که در لیگهای ایران توانسته یک فصل را بدون شکست پشت سر بگذارد.

مقام‌های قهرمانی و نایب قهرمانی کسب شده توسط پرسپولیس عبارتند از:

قهرمان جام حذفی ایران 1389

قهرمان هفتمین دوره لیگ برتر ایران 138
7

نایب قهرمان جام حذفی ایران 1385

قهرمان اولین دوره لیگ برتر ایران 1381

مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا 1380

نایب قهرمان لیگ آزادگان کشور 1379

قهرمان لیگ آزادگان کشور 1378

مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا 1378

نایب قهرمان لیگ آزادگان کشور 1377

قهرمان لیگ آزادگان کشور 1377

مقام سوم جام باشگاه‌های آسیا 1375

قهرمانی لیگ آزادگان کشور 1375

مقام چهارم جام باشگاه‌های آسیا 1374

قهرمان لیگ ازادگان 1374

مقام چهارم لیگ آزادگان 1373

نایب قهرمان لیگ کشور 1372

نایب قهرمان سومین دوره جام در جام آسیا 1371

قهرمان سوپرجام تهران 1371

نایب قهرمان لیگ ازادگان 1371

قهرمان جام حذفی کشور 71-1370

مقام سوم در لیگ ازادگان 1370

قهرمانی جام حذفی ایران 1370

نایب قهرمانی در فوتبال دسته اول تهران 1370

قهرمان اولین دوره جام در جام آسیا 70-1369

قهرمانی در فوتبال دسته اول تهران 1369

نایب قهرمان اولین دوره لیگ آزادگان 1368

قهرمان باشگاه‌های دسته اول تهران 1368

قهرمان باشگاه‌های دسته اول تهران 1367

قهرمان جام حذفی ایران 1366

قهرمان جام حذفی تهران 1366

قهرمان فوتبال باشگاه‌های دسته اول تهران 1366

قهرمان فوتبال باشگاه‌های دسته اول تهران 1365

نایب قهرمان جام باشگاه‌های دسته اول تهران 1362

قهرمان جام باشگاه‌های تهران 1361

قهرمان جام حذفی تهران 1361

قهرمان جام وحدت 1360

نایب قهرمان جام حذفی تهران 1360

قهرمانی در لیگ دسته اول تهران 1360

قهرمان جام شهید اسپندی 1358

نایب قهرمان ششمین دوره لیگ تخت جمشید 1357

نایب قهرمان پنجمین دوره لیگ تخت جمشید 1356

نایب قهرمان چهارمین دوره لیگ تخت جمشید 1355

قهرمان سومین دوره لیگ تخت جمشید
1354

نایب قهرمان دومین دوره لیگ تخت جمشید 1353

قهرمان اولین دوره لیگ تخت جمشید 1352

نایب قهرمان جام باشگاه‌های تهران 1350

مقام سوم لیگ منطقه‌ای ایران 1350

نایب قهرمان باشگاه‌های تهران 1350

قهرمانی مسابقات مقدماتی جام منطقه‌ای 1350

نایب قهرمانی جام حذفی ایران


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط علیرضا محبی 90/5/27:: 8:3 عصر     |     () نظر
درباره
صفحه‌های دیگر
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها